prestige 24h

Jak zadbać o zdrowie seniora w okresie jesienno-zimowym?

Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy zdrowie każdego wystawione jest na najcięższą próbę – niskie temperatury, wilgoć, brak słońca nie tylko sprzyjają infekcjom, ale też pogłębiają problemy z chorobami przewlekłymi i mogą prowadzić do zaburzeń nastroju. Szczególnie na takie warunki są podatne osoby starsze. Jak należy zadbać o ich zdrowie w tym trudnym czasie?

Odpowiednia dieta to klucz

To, jak się odżywiamy ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, ponieważ to z nim dostarczamy niezbędne dla organizmu substancje odżywcze i witaminy – odpowiednia dieta odgrywa więc bardzo ważną rolę w profilaktyce zdrowotnej w okresie jesienno-zimowym. W tym czasie szczególnie ważne jest włączenie do jadłospisu seniora pokarmów zawierających witaminę C i D, a także witaminę B2 – wszystkie one mają duży wpływ na działanie układu odpornościowego. Ale uwaga: jeśli ze względu na stan zdrowia podopieczny musi stosować ściśle określoną dietę, przed podaniem mu konkretnych produktów należy skonsultować to z lekarzem lub dietetykiem. Ponadto należy zadbać o prawidłowe podawanie posiłków: co najmniej jeden posiłek w ciągu dnia powinien być ciepły, a same posiłki niewielkie, lecz serwowane częściej – na przykład 5 posiłków podawanych w odstępach trzech godzin.

Suplementuj witaminy

Jeśli u seniora występują niedobory witamin, powinno się je suplementować. Ważne jest to szczególnie w przypadku witaminy D, które wytwarzana jest w tkankach skóry w kontakcie ze słońcem. Skrócenie dnia w okresie jesienno-zimowym powoduje, że produkcja witaminy D w organizmie spada, co może prowadzić m.in. problemów z nastrojem lub układem kostnym. Ale uwaga: przed rozpoczęciem suplementacji należy skonsultować tę kwestię z lekarzem, opiekun osoby starszej nie powinien podejmować decyzji o podawaniu suplementów samodzielnie.

Zadbaj o nastrój

Bagaż doświadczeń życiowych, a także niektóre choroby wieku starszego mogą sprzyjać problemom takim jak zaburzenia nastroju, stany lękowe, apatia czy depresja. Objawy im towarzyszące często nasilają się w czasie sezonu jesienno-zimowego – krótsze dni, brak słońca, brzydka pogoda, niska temperatura oraz jeszcze bardziej niż zwykle ograniczone możliwości wychodzenia na zewnątrz nie napawają optymizmem. Należy pamiętać, że utrzymujący się długo zły nastrój i stres nie działają korzystnie na stan zdrowia pacjenta, dlatego należy podejmować działania, by im zapobiegać. Poza suplementacją witaminy D należy również zadbać o dotrzymywanie osobie starszej towarzystwa i  zapewnienie aktywności, które ją pozytywnie nastroją.

Pamiętaj o nawodnieniu organizmu

Woda bierze udział we wszystkich procesach metabolicznych organizmu – jej niedobór może prowadzić do osłabienia i narazić na infekcje. Podobnie jak w przypadku spożywania pokarmów, w nawadnianiu organizmu ważna jest regularność – osoba starsza powinna w ciągu dnia spożywać od 1,5 do około 2 litrów wody, które będą jej podawane w niewielkich porcjach, ale często. Płyny mogą być dostarczane do organizmu również za pośrednictwem pokarmów, np. owoców lub zup.

Zadbaj o nawilżenie pomieszczeń

Kiedy na zewnątrz robi się chłodniej, odkręcamy grzejniki, by utrzymać odpowiednio wysoką temperaturę pomieszczeń. To słuszne, ponieważ wyziębienie organizmu może prowadzić do jego osłabienia. Z drugiej strony należy pamiętać, że tradycyjne grzejniki mają tendencję do wysuszania powietrza. To z kolei prowadzi do nadmiernego wysuszania błon śluzowych, które w ten sposób stają się bardziej podatne na infekcje. Jeśli zatem podnosimy temperaturę pomieszczeń, musimy pamiętać również o ich nawilżeniu. Dobrym rozwiązaniem są elektryczne nawilżacze emitujące zimną parę, ale sprawdzą się również wypełnione wodą pojemniki umieszczane lub zawieszane na grzejnikach. Należy również wietrzyć pomieszczenia – najlepiej na krótki czas otworzyć okna na oścież, by wymiana powietrza była jak najskuteczniejsza. Nie należy tego robić, kiedy w pomieszczeniu cały czas przebywa osoba starsza.

Nie przegrzewaj organizmu

W okresie zimowym naturalnie ubieramy się cieplej, by nie dopuścić do wychładzania organizmu, z drugiej strony ubieranie się zbyt ciepło może również mieć negatywne konsekwencje pod postacią zaburzenia pracy układu odpornościowego. Ubierając osobę starszą należy postawić na większą ilość cienkich warstw ubrań, niż jedną grubą – ubranie na tzw. cebulkę umożliwi skuteczniejsze dopasowanie ubioru do temperatury, bez przegrzewania ciała i bez wystawiania go na wychłodzenie.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej

Nawet kwadrans ruchu dziennie aktywuje organizm i pobudza do zwiększonej produkcji komórek odpowiedzialnych za ochronę przed bakteriami i wirusami. Dlatego również w okresie jesienno-zimowym należy pamiętać o aktywności fizycznej seniora. Powinna ona być oczywiście dopasowana do stanu jego zdrowia i możliwości.