prestige 24h

Jakich posiłków nie powinny spożywać osoby starsze?

To, jak się odżywiamy ma ogromny wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również samopoczucie. Szczególnie mocno odczuwane jest to przez osoby starsze – niewłaściwe nawyki żywieniowe mogą w drastyczny sposób wpłynąć na rozwój ich chorób, a nawet doprowadzić do przedwczesnej śmierci. Podpowiadamy, jakich produktów nie powinno się podawać osom starszym.

Szkodliwy nadmiar cholesterolu

Przez lata utarło się skojarzenie, że cholesterol to cichy zabójca, który powoli prowadzi do poważnych schorzeń. Nie jest to do końca prawda, bowiem cholesterol to ważny dla ludzkiego organizmu związek chemiczny. Pełni wiele funkcji, między innymi jest stanowi budulec błon komórkowych, bierze udział w trawieniu, a także jest niezbędny w produkcji hormonów oraz witaminy D. Szkodliwy jest natomiast zbyt wysoki poziom „złego” cholesterolu, czyli związku LDL, który może zacząć odkładać się na ścianach tętnic, prowadząc do poważnych konsekwencji zdrowotnych – miażdżycy i choroby wieńcowej. Dlatego ważne jest utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu poprzez ograniczenie w diecie osoby starszej produktów takich jak:

Cukier biały

Drugim niebezpiecznym dla zdrowia seniorów składnikiem diety jest cukier. Nie posiada on właściwie żadnych wartości odżywczych, stanowi jedynie puste kalorie i jest przyczyną nadmiernej produkcji insuliny, co jest szkodliwe szczególnie dla osób cierpiących na cukrzycę. Dlatego powinno się w diecie ograniczyć spożycie wszelkich produktów wytwarzanych przy pomocy cukrów, a więc między innymi słodyczy – ciast, ciastek, cukierków, czekolady mlecznej i białej, lodów, napojów słodzonych. Warto również wyeliminować z jadłospisu cukier, którego używa się do słodzenia herbaty lub kawy – dobrą alternatywą w tym przypadku jest ksylitol, czyli wytwarzany z brzozy naturalny słodzik o czterokrotnie niższym indeksie glikemicznym.

Produkty bogate w sód

Głównym źródłem sodu jest sól kuchenna. Pod postacią glutaminianu sodu znajdziemy go mnóstwo również w popularnych przekąskach takich jak chipsy, chrupki i paluszki, które ponadto zawierają dużą ilość tłuszczu i pustych kalorii. Zbyt duży poziom sodu w organizmie powoduje zatrzymanie wody w tkankach, obciąża nerki oraz przyczynia się do wzrostu ciśnienia – dlatego należy go ograniczyć. Zamiast soli do wzmocnienia smaku potraw możemy używać większej ilości przypraw.

Białe pieczywo i makarony

Biały chleb jest popularny ze względu na niską cenę. Z drugiej strony nie posiada on właściwie żadnych wartości odżywczych poza kaloriami – stanowi de facto wypełniacz o nikłej zawartości minerałów i witamin. Podobnie ma się rzecz z makaronami. Zamiast nich zaleca się wprowadzić do diety produkty pełnoziarniste. W czym tkwi różnica? Ziarno do produkcji białej mąki poddawane jest rafinacji, polegającej na pozbawieniu go łuski. To właśnie w łusce zawiera się najwięcej potrzebnych organizmowi substancji odżywczych. Jednocześnie produkty pełnoziarniste zawierają więcej błonnika, który jest ważny z dwóch powodów. Po pierwsze, wpływa on na perystaltykę jelit, co pozwala ograniczyć zaparcia. Po drugie błonnik wiąże wodę i pęcznieje, dzięki czemu daje uczucie sytości. Podając osobie starszej produkty pełnoziarniste możemy ograniczyć spożycie kalorii, co jest bardzo ważne w opiece nad osobami cierpiącymi nad nadwagę i otyłość.

Jak surowa musi być dieta?

To, jakich produktów nie powinniśmy podawać osobie starszej zależy wyłącznie od stanu jej zdrowia oraz indywidualnych potrzeb. Dlatego ważne jest, żeby dokładny jadłospis i lista produktów nadających się do spożycia zostały przygotowane przez profesjonalnego dietetyka – opiekun starszej osoby nie powinien podejmować decyzji o żywieniu podopiecznego. O ile nie ma innych zaleceń, wymienione wyżej produkty mogą od czasu do czasu zagościć w menu dla seniora, ale w bardzo niewielkich ilościach. Sporadycznie podawane słodycze raczej nie przyczynią się do znacznego pogorszenia stanu zdrowia, a mogą znacznie poprawić samopoczucie.

Call Now Button