Przygotowując się do wyjazdu do pracy za granicę, opiekunowie osób starszych skupiają się głównie na swoich umiejętnościach językowych. I choć oczywiście ważne jest, by wiedzieć, jak się wysłowić, to równie istotna jest wiedza na temat tego, jak się zachować. Różnice kulturowe między Polakami i Niemcami są dość wyraźne, warto wcześniej zdawać sobie sprawę z ich istnienia – w ten sposób unikniesz wielu problemów w kontaktach ze zleceniodawcami.
Czy to, że spóźniamy się na umówione spotkanie świadczy o naszym stosunku do osoby, z którą mamy się spotkać? W Polsce stosunek do „spóźnialskich” jest dość zróżnicowany – choć większość z nas nie lubi czekać, to raczej nikt nie robi z tego dużego problemu, wyjąwszy oczywiście sytuacje, kiedy spóźnienie osiąga duże rozmiary i nie towarzyszy mu żadne wytłumaczenie. W Niemczech sytuacja wygląda nieco inaczej – nawet kilkuminutowe spóźnienie jest raczej źle widziane, szczególnie jeśli nie jest uzasadnione, np. problemami z komunikacją miejską czy nieprzewidzianymi sytuacjami. Podobnie wygląda sytuacja z przekładaniem spotkania w ostatniej chwili. Jeśli masz umówione spotkanie, najlepiej zaplanuj dojazd na miejsce w taki sposób, by zjawić się tam nieco wcześniej – lepiej samemu poczekać, niż narazić się na nieprzychylność drugiej osoby. Jeśli zaś wiesz, że nie dasz rady zjawić się na miejscu punktualnie, konieczne skontaktuj się z drugą osobą wyjaśnij, w czym rzecz. Nie zapomnij również przeprosić za spóźnienie, nawet jeśli nie wynikło ono z twoich zamierzonych działań czy zaniedbań.
Niemcy cieszą się opinią narodu bardzo dobrze zorganizowanego. Stąd też są raczej mało skłonni do działania spontanicznego – zamiast tego wolą mieć zaplanowanie działania w różnych sferach życia i postępować według przyjętego z góry harmonogramu. Przywiązanie do organizacji jest wśród Niemców tak silne, że ich powiedzenie „Ordnung muss sein”, czyli „porządek musi być” stało się powszechnie znane na świecie i również w języku polskim jest dość często przywoływane. To druga spora różnica między Polską a Niemcami – wielu Polaków żyje według maksymy, iż „jakoś to będzie” i ma dość swobodne podejście do różnych reguł życia społecznego. I choć bez wątpienia takie podejście również ma swoje plusy, to podczas pobytu w Niemczech może stać się przyczyną wielu, mniejszych lub większych, konfliktów z innymi ludźmi. Jako opiekun seniora musisz więc wykazać się sporą dyscypliną i dostosować się do praw obowiązujących w domu, w którym będziesz pracować – nie narzucaj podopiecznemu swoich zwyczajów, dostosuj się do obowiązującego harmonogramu (np. pory podawania posiłków), a sam dojdziesz do wniosku, że praca jest dużo przyjemniejsza, wydajniejsza i mniej stresująca.
Choć Polacy nie są tak wylewni i otwarci jak na przykład Włosi czy inne nacje zamieszkujące południe Europy, to wciąż ich podejście do nowo poznanych osób jest znacznie swobodniejsze, niż w przypadku Niemców. Z początku zamykanie się Niemców na innych ludzi, stronienie od długich rozmów i unikanie poruszania prywatnych tematów może zostać uznane za przejaw wrogości, w rzeczywistości jednak tak nie jest, wręcz przeciwnie – zachowanie pewnego dystansu jest przejawem szacunku. Należy to zrozumieć przed wyjazdem do pracy i unikać sytuacji, które mogłyby naruszyć ten dystans. Przykładem jest tutaj używanie nieodpowiednich zwrotów podczas rozmowy – o ile twój podopieczny czy jego bliscy nie wyrażą na to zgody, nie powinieneś zwracać się do nich inaczej niż per pan bądź pani. Używanie zwrotu „ty” może zostać uznane za nadmierne spoufalanie się. Podobnie jest w przypadku rozmów na prywatne tematy – jeśli czujesz, że druga osoba może nie chcieć rozmawiać z tobą np. o rodzinie lub jej problemach, nie narzucaj się jej pytaniami. Na tej samej zasadzie nie zmuszaj innych, by słuchali o twoim prywatnym życiu, jeśli wcześniej Cię o nie nie spytali, gdyż będzie to dla nich oznaczać drastyczne i niekomfortowe zmniejszenie dystansu.
Jak widać różnice kulturowe między Polakami a Niemcami są dość istotne. Zmiana stylu życia i dostosowanie się do odmiennych warunków pracy – na przykład ograniczenie rozmów dotyczących spraw prywatnych, czy ścisłe podporządkowanie się harmonogramowi pracy – może być dla wielu osób trudne, z pewnością jednak warto podjąć takie wysiłek. Postępując w sposób zdyscyplinowany i zachowując dystans z pewnością zyskasz w oczach swoich zleceniodawców.