Ryzyko nagłych komplikacji zdrowotnych rośnie wraz z wiekiem. Im człowiek starszy, tym większa szansa, że nagle będzie potrzebował profesjonalnej pomocy medycznej. Zadaniem opiekuna seniora jest w takiej sytuacji niezwłocznie tę pomoc wezwać. Warto zawczasu przygotować się na taką ewentualność, by wiedzieć, w jaki sposób powinna przebiegać rozmowa z operatorem linii alarmowej.
Choć gwałtowne pogorszenie się stanu zdrowia osoby starszej w każdym przypadku jest sytuacją bardzo stresującą, to sama procedura wezwania pomocy jest stosunkowo prosta. Przede wszystkim należy połączyć się z numerem alarmowym, który we wszystkich krajach Unii Europejskiej jest taki sami – 112. To numer bezpłatny, na który można zadzwonić nawet z zablokowanego telefonu. Po uzyskaniu połączenia należy powiadomić operatora, że potrzebujemy pomocy medycznej, a następnie podać szereg niezbędnych informacji, a więc:
Aby mieć pewność, że senior otrzyma pomoc, której potrzebuje i tym samym zwiększą się jego szanse przeżycia, podczas rozmowy z dyspozytorem jak najdokładniej nakreślić sytuację i odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań:
Jeśli sytuacja wymaga niezwłocznego podjęcia czynności ratunkowych, operator zazwyczaj zostaje na linii i udziela instrukcji, w jaki sposób należy udzielić pomocy poszkodowanemu.
Opiekun seniora powinien liczyć się z tym, że w każdej chwili może być konieczne wezwanie pomocy medycznej – szanse na to są tym większe, im gorszy stan zdrowia podopiecznego. Dlatego warto jeszcze na samym początku pracy z seniorem nauczyć się na pamięć wszelkich informacji, które są wymagane do przeprowadzenia rozmowy z dyspozytorem. Dlaczego? Ponieważ może to zaoszczędzić wiele cennych w sytuacjach kryzysowych sekund.