prestige 24h

Wyzwania opiekunki. Najczęstsze problemy i potrzeby seniorów

Praca na stanowisku opiekunki osób starszych w Niemczech wymaga dużo wrażliwości, cierpliwości, empatii i otwartości na potrzeby seniorów. Jakie wyzwania stoją przed osobą podejmującą się pracy w opiece? Na jakie potrzeby naszych podopiecznych warto szczególnie zwrócić uwagę. 

Po pierwsze warto być człowiekiem

Pracując z osobami starszymi, opiekujemy się człowiekiem, który jak każdy poza podstawowymi potrzebami chce być wysłuchany, zrozumiany i czerpać przyjemność z przebywania z drugim człowiekiem. Jako opiekunka jesteśmy tą osobą, która spędza z seniorem najwięcej czasu, rozmawia z nim, służy mu radą i pomocą, dlatego dobrze by czuł się przy nas bezpiecznie. Będąc otwartym na seniora na pewno będzie chciał się z nami dzielić doświadczeniami ze swojego długiego życia, opiniami na bieżące tematy historiami z życia swojej rodziny i przyjaciół i wspomnieniami. W dobrej rozmowie na pewno pomoże nam znajomość języka niemieckiego, dlatego podejmując pracę przy opiece nad osobami starszymi, warto się go solidnie nauczyć, przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Rozmawiając i słuchając budujemy wzajemną więź i zaufanie, które będzie procentować przez cały okres naszej współpracy.

Nie wszystkie rozmowy będą proste, bo i nie wszyscy seniorzy płynnie się komunikują. Mogą zdarzyć się sytuacje, że starsza osoba będzie po kilka razy powtarzać te same informacje i pytania, mylić fakty, mieć problemy ze sformułowaniem swoich potrzeb. Dlatego powinniśmy dać seniorowi lub seniorce spokojnie się wypowiedzieć, a jeśli trzeba dopytać o co chodzi. W rozmowie i komunikacji ważna jest też umiejętność odczytywania sygnałów niewerbalnych i mowy ciała.

Senior jest dorosłą osobą, więc nie powinniśmy go traktować jak dziecko, powinniśmy okazać mu szacunek, być wrażliwymi na jego potrzeby i pomocnymi.

Osoby starsze mają też swoje potrzeby związane z uczestnictwem w kulturze i życiu społecznym. Warto zorientować się czy na osiedlu na którym mieszkamy są organizowane zajęcia klubu seniora czy gry towarzyskie. Ogromną przyjemność sprawią spacery czy wyjścia np. do kawiarni czy na targ (oczywiście, jeśli pozwala na to zdrowie podopiecznego).

Z czym musimy się mierzyć

Może się zdarzyć, że jakiś temat o którym rozmawiamy będzie zbyt drażliwy i wywoła złość naszego podopiecznego. Wtedy lepiej go nie drążyć, dać czas na ochłonięcie, odczekać.

Może się również okazać, że jakieś nasze zachowanie irytuje seniora, ale nam o tym nie powiedział. Żeby tego uniknąć warto ustalić na początku współpracy zasady otwartej komunikacji i dzielenia się odczuciami i potrzebami używając komunikatów „ja”. (Np. „chciałabym, żebyśmy umówi się na…”). To usprawni wzajemną komunikacją.

Choć praca z seniorami niesie ze sobą liczne wyzwania, potrafi dać ogromną satysfakcję. Będąc otwartą i empatyczną możemy zyskać przyjaźń i szacunek seniora, a samemu mieć radość z dobrze wykonywanej i bardzo pożytecznej pracy, która zmienia życie drugiego człowieka na lepsze.

Call Now Button